Jakiś czas temu był poruszony temat tworzenia kart do gry. Efekt tych rozważań można podziwiać w artykułach: Tworzenie kart w LibreOffice i Przygotowanie kart do quizu. Tam podstawowym problemem była duża liczba bardzo podobnych elementów. W przypadku planszy możliwości automatyzacji jej tworzenia jest znacznie mniej. Dzieje się tak z bardzo prostej przyczyny - plansza jest zwykle jedna. Nawet jeśli jest ich więcej, to albo wszystkie są takie same i projektujemy jedną, albo każda zupełnie inna, więc trzeba wszystkie projektować od zera.
1. Może się zdarzyć, że pola na planszy będą miały taki sam kształt. Przy prototypach nie będzie przeszkadzało, że koło ma kształt kartofla i plansza będzie niczym ziemniaczany szaszłyk. Szykując grę do wydania trzeba się bardziej postarać. W lepszych programach graficznych istnieje możliwość tworzenia własnych pędzli. Wykorzystajmy to! Zamiast za każdym razem dopieszczać pole, możemy zrobić to raz, przy tworzeniu "pędzla", a potem, tam gdzie ma być pole danego typu robimy po prostu Klik, a potem kolejnym pędzlem rysujemy pola kolejnego typu.
2. Drugą oczywistą wydawałoby się sprawą jest stosowanie warstw. Tło na jednej, elementy gry, takie jak pola, na kolejnych.
3. Kolejnym aspektem, na który trzeba zwrócić uwagę, to sprawdzenie, czy czasem wygląd planszy nie sugeruje, że dopuszczony jest jakiś ruch, który w zasadach jest zabroniony. Najlepiej by pola miały kształt odpowiadający żetonom lub pionkom, które będą na nich stawiane. Jeśli między polami mogą być wykonywane ruchy, to mogą być one zaznaczone strzałkami :D
1. Może się zdarzyć, że pola na planszy będą miały taki sam kształt. Przy prototypach nie będzie przeszkadzało, że koło ma kształt kartofla i plansza będzie niczym ziemniaczany szaszłyk. Szykując grę do wydania trzeba się bardziej postarać. W lepszych programach graficznych istnieje możliwość tworzenia własnych pędzli. Wykorzystajmy to! Zamiast za każdym razem dopieszczać pole, możemy zrobić to raz, przy tworzeniu "pędzla", a potem, tam gdzie ma być pole danego typu robimy po prostu Klik, a potem kolejnym pędzlem rysujemy pola kolejnego typu.
2. Drugą oczywistą wydawałoby się sprawą jest stosowanie warstw. Tło na jednej, elementy gry, takie jak pola, na kolejnych.
3. Kolejnym aspektem, na który trzeba zwrócić uwagę, to sprawdzenie, czy czasem wygląd planszy nie sugeruje, że dopuszczony jest jakiś ruch, który w zasadach jest zabroniony. Najlepiej by pola miały kształt odpowiadający żetonom lub pionkom, które będą na nich stawiane. Jeśli między polami mogą być wykonywane ruchy, to mogą być one zaznaczone strzałkami :D
Komentarze
Prześlij komentarz