Tydzień temu na
mojej Facebookowej
stronie pojawiła się zagadka. W moim zamyśle jest to
alternatywne przedstawienie tradycyjnej gry Domino, a także prototyp
mojej nowej gry. Z chęcią poczytam też inne koncepcje
czytelników na temat reguły, która rządzi ustawieniem obiektów
na tamtym obrazku. Inna reguła też może pasować. Przykładowo,
gdy widzę ciąg liczb 2;4 to mogę pomyśleć, że:
-
jest to ciąg kolejnych liczb parzystych
-
kolejny element jest podwojeniem poprzedniego
-
kolejny element jest kwadratem poprzedniego
Każde wnioskowanie
da się obronić, ale kolejne elementy ciągu będą się różnić.
Będą to odpowiednio:
-
6; 8; 10; 12; 14; 16; 18; 20; 22 itd.
-
8; 16; 32; 64; 128; 256; 512 itd.
-
16; 256; 65 536; 4 294 967 296 itd.
-
256; 3,231700607131100730071487668867e+616; dalej mi kalkulator nie chce liczyć – za duże liczby.
Nawet gdyby, któraś
z reguł do zagadki podana przez fana nie była zgodna z tym
co jest w niej pokazane, to i tak mogłaby stanowić
inspirację do nowego wariantu gry.
Mechanika domina
jest niezwykle prosta – ułożyć kostki koło siebie zgodnie
z pewną zasadą – jaką? To zależy od wariantu, których
jest kilkanaście albo więcej. W klasycznym wariancie chodzi
o to, by z kości z 2 polami ułożyć „wężyk”
tak, aby kości stykały się stronami, które mają taki sam symbol.
Już na tym poziomie
można zaproponować modyfikację. Zamiast całego zestawu kości
z różnymi parami symboli, można użyć zwykłych 4 kostek
– najwygodniej sześciennych – do gry.
Układając wężyka,
możemy kolejne kości dołączać tylko do jednego z 2 końców,
więc musimy pamiętać tylko te 2 wartości – do tego
wykorzystamy 2 kostki. Rzut dwiema pozostałymi losuje nam
kostkę, którą możemy dołożyć. Po dołożeniu wyciągamy
2 środkowe kostki i można rzucać dalej ;)
Przykład:
Wężyk: | [2][5] |
Losujemy: | [3][2] |
Dostawiamy: | [3][2][2][5] |
Nowy wężyk: | [3][5] |
Bogactwo wariantów
gry można uzyskać dzięki różnorodności punktacji.
Wadą tej
modyfikacji jest duża losowość, ale jeśli będzie na zastosowana
jako element mechaniki większej gry, to losowość może być
odpowiednio stłumiona (albo podkręcona, ale raczej nie będzie to
zbyt często konieczne) innymi mechanizmami.
W innych grach
wykorzystujących mechanikę domina również nie zawsze jest
zachowana forma kości, ale nie zawsze jest też budowany z nich
„wężyk”. Zawsze jednak szuka się w nich dopasowanego
elementu i dostawia się gdzieś. W Makao, grach karcianych
na nim bazujących i w systemie gier Dobble „wężyk”
został zastąpiony stosem kart, w Carcassonne korzystając
z zmodyfikowanej mechaniki domina tworzymy mapę całego świata
gry.
Warto zatem przy
tworzeniu własnych gier popatrzeć na to co inni stworzyli – skoro
niektórzy bazując na idei zawartej w starożytnej grze
stworzyli prawdziwe hiciory.O innych źródłach inspiracji pisałem już tutaj
Komentarze
Prześlij komentarz