W artykule
"5 cech idealnej gry" opisałem kilka istotnych aspektów gier, lecz nie opisałem jak je osiągnąć. Zrobię to teraz. Mam nadzieję, że poświęcając każdej cesze osobny artykuł będę w stanie lepiej przekazać metody uzyskiwania ich niż gdybym chciał tę wiedzę upchnąć w wspomnianym artykule.
Jedną ze wspomnianych pożądanych cech gry jest równowaga. Przypomnę, że pod tym pojęciem rozumiemy, że na starcie każdy gracz ma równe szanse na zwycięstwo.
Już tu musimy zaznaczyć, że czasem warto wziąć pod uwagę naszą grupę docelową.
Jeśli tworzymy grę familijną, spodziewamy się, że będą grać dorośli razem z dziećmi, więc na wstępie mamy pewną nierówność, którą musimy zniwelować. Ten przypadek należy do niewielkiego grona sytuacji, gdy warto zadbać, aby czynnik losowy miał istotny wpływ na zwycięstwo.
Równowagę można osiągnąć na różne sposoby. Najprostszym jest całkowita symetria, która będzie widoczna zapewne również na planszy. Wszystkich graczy obowiązują te same zasady, mają jedno wspólne pole startowe lub pola startowe są rozmieszczone w równych odstępach na zapętlonej planszy.
Jednak czasem ciekawiej jest, gdy każdy gracz dysponuje wyborem zróżnicowanych postaci, ras, nacji lub lokalizacji, które każde mają pewne cechy dające im przewagę nad pozostałymi, ale pod innymi aspektami ustępujące reszcie.
Gdy próbujemy tak budować świat gry, mamy możliwość różnorakiego podejścia do sprawy równowagi.
Najprostszym, lecz niezalecanym będzie kazać graczom zagrać długą serię partii tak, aby każdy grał wszystkimi postaciami itd. To rozwiązanie można zastosować chyba tylko, gdy chcemy zrobić turniej niezrównoważonej gry.
Lepiej zrobimy jeśli wyszczególnimy kilka parametrów, które można ustalić dla każdego gracza na końcu gry, takich jak:
Przykład:
Rasy: A, B,C
Parametry: P,Q,R,S
Punkty zwycięstwa przed zmianą: PZS
Punkty zwycięstwa po zmianie: PZN
Średnie wartości parametrów po kilku partiach testowych
Warto zauważyć, że zmiana wartości punktów zwycięstwa może wpływać na decyzje graczy, co pociągnie za sobą zmieniony rozkład wartości parametrów na koniec gry. Gracz mając do wyboru opcję zwiększającą Q o 1, kosztem zmniejszenia S o 2 oraz opcję zwiększającą S o 1, kosztem zmniejszenia Q o 2 zachowa się inaczej przy różnych sposobach przydzielania punktów zwycięstwa. Dlatego po każdej zmianie trzeba rozegrać kolejnych kilka partii, żeby sprawdzić, czy zmiany nie są zbyt duże.
Żywię nadzieję, że wskazówki zawarte artykule pomogą wam budować przyjemniejsze gry.
Jedną ze wspomnianych pożądanych cech gry jest równowaga. Przypomnę, że pod tym pojęciem rozumiemy, że na starcie każdy gracz ma równe szanse na zwycięstwo.
Już tu musimy zaznaczyć, że czasem warto wziąć pod uwagę naszą grupę docelową.
Jeśli tworzymy grę familijną, spodziewamy się, że będą grać dorośli razem z dziećmi, więc na wstępie mamy pewną nierówność, którą musimy zniwelować. Ten przypadek należy do niewielkiego grona sytuacji, gdy warto zadbać, aby czynnik losowy miał istotny wpływ na zwycięstwo.
Równowagę można osiągnąć na różne sposoby. Najprostszym jest całkowita symetria, która będzie widoczna zapewne również na planszy. Wszystkich graczy obowiązują te same zasady, mają jedno wspólne pole startowe lub pola startowe są rozmieszczone w równych odstępach na zapętlonej planszy.
Jednak czasem ciekawiej jest, gdy każdy gracz dysponuje wyborem zróżnicowanych postaci, ras, nacji lub lokalizacji, które każde mają pewne cechy dające im przewagę nad pozostałymi, ale pod innymi aspektami ustępujące reszcie.
Gdy próbujemy tak budować świat gry, mamy możliwość różnorakiego podejścia do sprawy równowagi.
Najprostszym, lecz niezalecanym będzie kazać graczom zagrać długą serię partii tak, aby każdy grał wszystkimi postaciami itd. To rozwiązanie można zastosować chyba tylko, gdy chcemy zrobić turniej niezrównoważonej gry.
Lepiej zrobimy jeśli wyszczególnimy kilka parametrów, które można ustalić dla każdego gracza na końcu gry, takich jak:
- ilość zdobytych zasobów
- liczba zbadanych technologii
- kontrolowany obszar
- siła wojsk
- itp.
Przykład:
Rasy: A, B,C
Parametry: P,Q,R,S
Punkty zwycięstwa przed zmianą: PZS
Punkty zwycięstwa po zmianie: PZN
Średnie wartości parametrów po kilku partiach testowych
A | B | C | PZS | PZN | |
P | 4 | 14 | 3 | 5 | 6 |
Q | 26 | 27 | 32 | 7 | 3 |
R | 12 | 9 | 20 | 3 | 8 |
S | 8 | 5 | 2 | 1 | 13 |
PZS | 246 | 291 | 301 | ||
PZN | 302 | 302 | 300 |
Warto zauważyć, że zmiana wartości punktów zwycięstwa może wpływać na decyzje graczy, co pociągnie za sobą zmieniony rozkład wartości parametrów na koniec gry. Gracz mając do wyboru opcję zwiększającą Q o 1, kosztem zmniejszenia S o 2 oraz opcję zwiększającą S o 1, kosztem zmniejszenia Q o 2 zachowa się inaczej przy różnych sposobach przydzielania punktów zwycięstwa. Dlatego po każdej zmianie trzeba rozegrać kolejnych kilka partii, żeby sprawdzić, czy zmiany nie są zbyt duże.
Żywię nadzieję, że wskazówki zawarte artykule pomogą wam budować przyjemniejsze gry.
Komentarze
Prześlij komentarz