Przejdź do głównej zawartości

Jak zrównoważyć grę?

W artykule "5 cech idealnej gry" opisałem kilka istotnych aspektów gier, lecz nie opisałem jak je osiągnąć. Zrobię to teraz. Mam nadzieję, że poświęcając każdej cesze osobny artykuł będę w stanie lepiej przekazać metody uzyskiwania ich niż gdybym chciał tę wiedzę upchnąć w wspomnianym artykule.
Jedną ze wspomnianych pożądanych cech gry jest równowaga. Przypomnę, że pod tym pojęciem rozumiemy, że na starcie każdy gracz ma równe szanse na zwycięstwo.
Już tu musimy zaznaczyć, że czasem warto wziąć pod uwagę naszą grupę docelową.
Jeśli tworzymy grę familijną, spodziewamy się, że będą grać dorośli razem z dziećmi, więc na wstępie mamy pewną nierówność, którą musimy zniwelować. Ten przypadek należy do niewielkiego grona sytuacji, gdy warto zadbać, aby czynnik losowy miał istotny wpływ na zwycięstwo.
Równowagę można osiągnąć na różne sposoby. Najprostszym jest całkowita symetria, która będzie widoczna zapewne również na planszy. Wszystkich graczy obowiązują te same zasady, mają jedno wspólne pole startowe lub pola startowe są rozmieszczone w równych odstępach na zapętlonej planszy.
Jednak czasem ciekawiej jest, gdy każdy gracz dysponuje wyborem zróżnicowanych postaci, ras, nacji lub lokalizacji, które każde mają pewne cechy dające im przewagę nad pozostałymi, ale pod innymi aspektami ustępujące reszcie.
Gdy próbujemy tak budować świat gry, mamy możliwość różnorakiego podejścia do sprawy równowagi.
Najprostszym, lecz niezalecanym będzie kazać graczom zagrać długą serię partii tak, aby każdy grał wszystkimi postaciami itd. To rozwiązanie można zastosować chyba tylko, gdy chcemy zrobić turniej niezrównoważonej gry.
Lepiej zrobimy jeśli wyszczególnimy kilka parametrów, które można ustalić dla każdego gracza na końcu gry, takich jak:
  • ilość zdobytych zasobów
  • liczba zbadanych technologii
  • kontrolowany obszar
  • siła wojsk
  • itp.
Każdemu parametrowi przypisujemy pewną liczbę punktów zwycięstwa, by następnie rozegrać kilka partii gry. Potem modyfikujemy przypisane do parametrów punkty zwycięstwa.
Przykład:
Rasy: A, B,C
Parametry: P,Q,R,S
Punkty zwycięstwa przed zmianą: PZS
Punkty zwycięstwa po zmianie: PZN
Średnie wartości parametrów po kilku partiach testowych
ABCPZSPZN
P4 14356
Q26273273
R1292038
S852113
PZS246291301

PZN302302300


Warto zauważyć, że zmiana wartości punktów zwycięstwa może wpływać na decyzje graczy, co pociągnie za sobą zmieniony rozkład wartości parametrów na koniec gry. Gracz mając do wyboru opcję zwiększającą Q o 1, kosztem zmniejszenia S o 2 oraz opcję zwiększającą S o 1, kosztem zmniejszenia Q o 2 zachowa się inaczej przy różnych sposobach przydzielania punktów zwycięstwa. Dlatego po każdej zmianie trzeba rozegrać kolejnych kilka partii, żeby sprawdzić, czy zmiany nie są zbyt duże.
Żywię nadzieję, że wskazówki zawarte artykule pomogą wam budować przyjemniejsze gry.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Jak obejść problemy z testowaniem gier

W poprzednim artykule pisałem o zagadnieniu balansowania planszówek i karcianek. Jednym z problemów z jakimi można się spotkać jest duża liczba możliwych scenariuszy gry w pojedynczym zestawie zasad. Do tego dochodzi zagwozdka wynikająca niewiele mniejszej liczby wariantów reguł gry. Jeśli planujemy turę gry składającą się z 2 etapów, to możliwe są 2 sposoby ich ułożenia, jeśli etapów jest już 5, to można je ułożyć na 120 sposobów. Do tego każdy etap można doprecyzować na kilka sposobów. Oczywistym jest, że dla gry mającej np. milion możliwych wariantów zasad nie będziemy testować ich wszystkich nawet jeśli planujemy szybką rozgrywkę do 5 minut. Test składa się z następujących faz: Określenie założeń odnośnie trudności gry i czasu rozgrywki Wybór 1. wariantu zasad – kierujemy się raczej intuicją, prawdopodobnie będą to dobre zasady, ale niestety nie najlepsze Zagranie kilku partii z wybranym wariantem zasad Ocena zestawu zasad Jeśli konieczne – propozycja p

Doomio – owoc szpiegostwa przemysłowego

Tydzień temu na mojej Facebookowej stronie pojawiła się zagadka. W moim zamyśle jest to alternatywne przedstawienie tradycyjnej gry Domino, a także prototyp mojej nowej gry. Z chęcią poczytam też inne koncepcje czytelników na temat reguły, która rządzi ustawieniem obiektów na tamtym obrazku. Inna reguła też może pasować. Przykładowo, gdy widzę ciąg liczb 2;4 to mogę pomyśleć, że: jest to ciąg kolejnych liczb parzystych kolejny element jest podwojeniem poprzedniego kolejny element jest kwadratem poprzedniego kolejny element jest dany wzorem Każde wnioskowanie da się obronić, ale kolejne elementy ciągu będą się różnić. Będą to odpowiednio: 6; 8; 10; 12; 14; 16; 18; 20; 22 itd. 8; 16; 32; 64; 128; 256; 512 itd. 16; 256; 65 536; 4 294 967 296 itd. 256; 3,231700607131100730071487668867e+616; dalej mi kalkulator nie chce liczyć – za duże liczby. Nawet gdyby, któraś z reguł do zagadki podana przez fana nie była zgodna z tym co jest w niej pok

Co zrobić by stworzyć grę na której zarobisz miliony?

Aby stworzyć dobrą grę musimy dotrzeć do gracza jeszcze zanim zaczniemy projektować grę. Dlaczego? Każdy oczekuje od gry czegoś innego, ale to nie znaczy, że każda gra znajdzie swoich amatorów. Nie słyszałem nigdy o fanach gier nudnych. Jeśli chcemy zarobić na grze miliony powinniśmy wybrać taką grupę graczy, która nam chętnie te miliony da i stworzyć grę specjalnie dla nich. Etapy przygotowania się do stworzenia gry są następujące: Wywiad środowiskowy Analiza zebranych danych Wybór rozwiązań dla najbardziej pożądanej gry  Wywiad środowiskowy Pierwszy z etapów ma na celu zgromadzenie jak największej ilości danych o graczach. Można go zrealizować poprzez poproszenie członków for dyskusyjnych i grup tematycznych na portalach społecznościowych o wypełnienie ankiety. W ankiecie zawarte są pytania dotyczące wszystkiego co może interesować twórcę gier: ulubionej tematyki ulubionego stylu estetycznego pożądanych wartości parametrów opisujących grę: np. czas pojedynczej rozgrywki