Przejdź do głównej zawartości

5 cech idealnej gry

Gra powinna być fajna, ale co to znaczy? Poniżej katalog kilku cech, które powinna mieć gra, którą można określić jako fajną:
  1. Regrywalność
    Nieważne czy pierwszy raz w życiu wyciągamy grę z pudełka, czy mamy za sobą tysiące partii, gra powinna być równie wciągająca.
  2. Jasność zasad
    Lubicie ten stan gdy 10 raz czytacie instrukcję i wciąż nie wiecie o co chodzi? Jeśli nie to jesteście jak większość waszych potencjalnych graczy 😃 Najlepiej jeśli już przy pierwszym czytaniu wiadomo co i jak.
  3. Prostota zasad
    Co innego gdy czytając instrukcję wiemy co możemy zrobić, a co innego, gdy przy każdym ruchu przeglądamy instrukcję, żeby sprawdzić jakie mamy możliwości ruchu. Nie jest to problemem, jeśli doświadczamy tego przy pierwszej partii, ale trudność zagrania 10 partii gry bez zaglądania kilkakrotnie do instrukcji jest już poważnym problemem (choć te liczby zależą też trochę od czasu trwania pojedynczej partii. Mogą być większe dla mniej czasochłonnych gier).
  4. Równowaga
    Każdy gracz na starcie powinien mieć takie same szanse na zwycięstwo. Nikt nie lubi startować z gorszej pozycji.
  5. Zmienność
    Cecha ta jest powiązana z regrywalnością. Istnieje ryzyko, że gracze w zamkniętym gronie wyuczą się swoich zachowań, więc po pewnym czasie każda partia będzie wyglądać podobnie, a wtedy gra stanie się nudna. Nie chcemy tego. 
W kolejnych artykułach będę objaśniał jak w swoich grach można uzyskać te cechy

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Jak obejść problemy z testowaniem gier

W poprzednim artykule pisałem o zagadnieniu balansowania planszówek i karcianek. Jednym z problemów z jakimi można się spotkać jest duża liczba możliwych scenariuszy gry w pojedynczym zestawie zasad. Do tego dochodzi zagwozdka wynikająca niewiele mniejszej liczby wariantów reguł gry. Jeśli planujemy turę gry składającą się z 2 etapów, to możliwe są 2 sposoby ich ułożenia, jeśli etapów jest już 5, to można je ułożyć na 120 sposobów. Do tego każdy etap można doprecyzować na kilka sposobów. Oczywistym jest, że dla gry mającej np. milion możliwych wariantów zasad nie będziemy testować ich wszystkich nawet jeśli planujemy szybką rozgrywkę do 5 minut. Test składa się z następujących faz: Określenie założeń odnośnie trudności gry i czasu rozgrywki Wybór 1. wariantu zasad – kierujemy się raczej intuicją, prawdopodobnie będą to dobre zasady, ale niestety nie najlepsze Zagranie kilku partii z wybranym wariantem zasad Ocena zestawu zasad Jeśli konieczne – propozycja p

Doomio – owoc szpiegostwa przemysłowego

Tydzień temu na mojej Facebookowej stronie pojawiła się zagadka. W moim zamyśle jest to alternatywne przedstawienie tradycyjnej gry Domino, a także prototyp mojej nowej gry. Z chęcią poczytam też inne koncepcje czytelników na temat reguły, która rządzi ustawieniem obiektów na tamtym obrazku. Inna reguła też może pasować. Przykładowo, gdy widzę ciąg liczb 2;4 to mogę pomyśleć, że: jest to ciąg kolejnych liczb parzystych kolejny element jest podwojeniem poprzedniego kolejny element jest kwadratem poprzedniego kolejny element jest dany wzorem Każde wnioskowanie da się obronić, ale kolejne elementy ciągu będą się różnić. Będą to odpowiednio: 6; 8; 10; 12; 14; 16; 18; 20; 22 itd. 8; 16; 32; 64; 128; 256; 512 itd. 16; 256; 65 536; 4 294 967 296 itd. 256; 3,231700607131100730071487668867e+616; dalej mi kalkulator nie chce liczyć – za duże liczby. Nawet gdyby, któraś z reguł do zagadki podana przez fana nie była zgodna z tym co jest w niej pok

Co zrobić by stworzyć grę na której zarobisz miliony?

Aby stworzyć dobrą grę musimy dotrzeć do gracza jeszcze zanim zaczniemy projektować grę. Dlaczego? Każdy oczekuje od gry czegoś innego, ale to nie znaczy, że każda gra znajdzie swoich amatorów. Nie słyszałem nigdy o fanach gier nudnych. Jeśli chcemy zarobić na grze miliony powinniśmy wybrać taką grupę graczy, która nam chętnie te miliony da i stworzyć grę specjalnie dla nich. Etapy przygotowania się do stworzenia gry są następujące: Wywiad środowiskowy Analiza zebranych danych Wybór rozwiązań dla najbardziej pożądanej gry  Wywiad środowiskowy Pierwszy z etapów ma na celu zgromadzenie jak największej ilości danych o graczach. Można go zrealizować poprzez poproszenie członków for dyskusyjnych i grup tematycznych na portalach społecznościowych o wypełnienie ankiety. W ankiecie zawarte są pytania dotyczące wszystkiego co może interesować twórcę gier: ulubionej tematyki ulubionego stylu estetycznego pożądanych wartości parametrów opisujących grę: np. czas pojedynczej rozgrywki