Wśród cech wymienionych w artykule 5 cech idealnej gry znajduje się zmienność. Wysoki poziom tej cechy zapobiega znudzeniu się graczy powodowanego podobnym przebiegiem wszystkich partii gry. Możemy wykorzystać 3 narzędzia zwiększające zmienność rozgrywki:
Złożoność gry wykorzystuje ograniczenia intelektualne graczy. Liczba zależności w grze jest tak duża, że gracze nie są w stanie przewidzieć wszystkich konsekwencji swojego ruchu. Ostatecznie podejmując decyzje w grze, będą stosować pewne uproszone strategie, więc niekoniecznie będą dążyć do zwycięstwa najpewniejszą drogą. Zawodnicy, którzy nie wygrali, będą próbować uzyskać lepszy wynik, więc używane strategię będą się zmieniać z partii na partię. Inna strategia oznacza inne decyzje podejmowane przez graczy, a inne decyzje determinują inny przebieg rozgrywki.
Niejawność objawia się w ograniczeniu dostępu graczom do pewnych informacji. Niejawność często jest wspomagane poprzez połączenie jej z elementami losowości, gdyż trudno ograniczyć dostęp do informacji, która za każdym razem wygląda tak samo. Choć można tu polegać na ograniczeniach ludzkiej pamięci.
Przykładem zastosowania niejawności bez wspomagania losowego jest odwleczenie ujawnienia decyzji gracza, do momentu podjęcia decyzji przez pozostałych. Można zrealizować to poprzez odłożenie karty akcji i jednoczesne ich odkrycie.
Losowość pomaga modyfikować przebieg gry nawet gdy gracze mają stałe strategie, pomaga też zwiększyć obszar zastosowania niepewności. Zaaplikować można ją korzystając z rzutu kośćmi lub tasując talię kart. Losowość może mieć wpływ na grę na 2 sposoby:
- Złożoność
- Niejawność
- Losowość
Złożoność gry wykorzystuje ograniczenia intelektualne graczy. Liczba zależności w grze jest tak duża, że gracze nie są w stanie przewidzieć wszystkich konsekwencji swojego ruchu. Ostatecznie podejmując decyzje w grze, będą stosować pewne uproszone strategie, więc niekoniecznie będą dążyć do zwycięstwa najpewniejszą drogą. Zawodnicy, którzy nie wygrali, będą próbować uzyskać lepszy wynik, więc używane strategię będą się zmieniać z partii na partię. Inna strategia oznacza inne decyzje podejmowane przez graczy, a inne decyzje determinują inny przebieg rozgrywki.
Niejawność objawia się w ograniczeniu dostępu graczom do pewnych informacji. Niejawność często jest wspomagane poprzez połączenie jej z elementami losowości, gdyż trudno ograniczyć dostęp do informacji, która za każdym razem wygląda tak samo. Choć można tu polegać na ograniczeniach ludzkiej pamięci.
Przykładem zastosowania niejawności bez wspomagania losowego jest odwleczenie ujawnienia decyzji gracza, do momentu podjęcia decyzji przez pozostałych. Można zrealizować to poprzez odłożenie karty akcji i jednoczesne ich odkrycie.
Losowość pomaga modyfikować przebieg gry nawet gdy gracze mają stałe strategie, pomaga też zwiększyć obszar zastosowania niepewności. Zaaplikować można ją korzystając z rzutu kośćmi lub tasując talię kart. Losowość może mieć wpływ na grę na 2 sposoby:
- losowe warunki początkowe jak kolejność kart na stosie, ułożenie elementów planszy itp.
- losowy przebieg akcji jak ruch lub przydział zasobów zależny od rzutu kością.
Komentarze
Prześlij komentarz