Przejdź do głównej zawartości

Żeby gra nie była nudna... Zmienność gry

Wśród cech wymienionych w artykule 5 cech idealnej gry znajduje się zmienność. Wysoki poziom tej cechy zapobiega znudzeniu się graczy powodowanego podobnym przebiegiem wszystkich partii gry. Możemy wykorzystać 3 narzędzia zwiększające zmienność rozgrywki:

  • Złożoność
  • Niejawność
  • Losowość

Złożoność gry wykorzystuje ograniczenia intelektualne graczy. Liczba zależności w grze jest tak duża, że gracze nie są w stanie przewidzieć wszystkich konsekwencji swojego ruchu. Ostatecznie podejmując decyzje w grze, będą stosować pewne uproszone strategie, więc niekoniecznie będą dążyć do zwycięstwa najpewniejszą drogą. Zawodnicy, którzy nie wygrali, będą próbować uzyskać lepszy wynik, więc używane strategię będą się zmieniać z partii na partię. Inna strategia oznacza inne decyzje podejmowane przez graczy, a inne decyzje determinują inny przebieg rozgrywki.

Niejawność objawia się w ograniczeniu dostępu graczom do pewnych informacji. Niejawność często jest wspomagane poprzez połączenie jej z elementami losowości, gdyż trudno ograniczyć dostęp do informacji, która za każdym razem wygląda tak samo. Choć można tu polegać na ograniczeniach ludzkiej pamięci.
Przykładem zastosowania niejawności bez wspomagania losowego jest odwleczenie ujawnienia decyzji gracza, do momentu podjęcia decyzji przez pozostałych. Można zrealizować to poprzez odłożenie karty akcji i jednoczesne ich odkrycie.

Losowość pomaga modyfikować przebieg gry nawet gdy gracze mają stałe strategie, pomaga też zwiększyć obszar zastosowania niepewności. Zaaplikować można ją korzystając z rzutu kośćmi lub tasując talię kart. Losowość może mieć wpływ na grę na 2 sposoby:
  • losowe warunki początkowe jak kolejność kart na stosie, ułożenie elementów planszy itp.
  • losowy przebieg akcji jak ruch lub przydział zasobów zależny od rzutu kością.
Wybór narzędzi wykorzystanych do zwiększenia zmienności, zależy od docelowej grupy odbiorców. Nacisk na złożoność położymy, gdy chcemy uzależnić wynik gry od zdolności graczy (gdy zamierzamy trafić z grą na turnieje), na losowość gdy chcemy go uniezależnić od tych zdolności (gdy spodziewamy się zróżnicowanego grona graczy, którym zależy raczej na zabawie). Dodatkowo wykorzystanie niejawności bez elementów losowych jest utrudnione, więc wybór jednej opcji pociągnie za sobą kolejne wybory.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Jak obejść problemy z testowaniem gier

W poprzednim artykule pisałem o zagadnieniu balansowania planszówek i karcianek. Jednym z problemów z jakimi można się spotkać jest duża liczba możliwych scenariuszy gry w pojedynczym zestawie zasad. Do tego dochodzi zagwozdka wynikająca niewiele mniejszej liczby wariantów reguł gry. Jeśli planujemy turę gry składającą się z 2 etapów, to możliwe są 2 sposoby ich ułożenia, jeśli etapów jest już 5, to można je ułożyć na 120 sposobów. Do tego każdy etap można doprecyzować na kilka sposobów. Oczywistym jest, że dla gry mającej np. milion możliwych wariantów zasad nie będziemy testować ich wszystkich nawet jeśli planujemy szybką rozgrywkę do 5 minut. Test składa się z następujących faz: Określenie założeń odnośnie trudności gry i czasu rozgrywki Wybór 1. wariantu zasad – kierujemy się raczej intuicją, prawdopodobnie będą to dobre zasady, ale niestety nie najlepsze Zagranie kilku partii z wybranym wariantem zasad Ocena zestawu zasad Jeśli konieczne – propozycja p

Doomio – owoc szpiegostwa przemysłowego

Tydzień temu na mojej Facebookowej stronie pojawiła się zagadka. W moim zamyśle jest to alternatywne przedstawienie tradycyjnej gry Domino, a także prototyp mojej nowej gry. Z chęcią poczytam też inne koncepcje czytelników na temat reguły, która rządzi ustawieniem obiektów na tamtym obrazku. Inna reguła też może pasować. Przykładowo, gdy widzę ciąg liczb 2;4 to mogę pomyśleć, że: jest to ciąg kolejnych liczb parzystych kolejny element jest podwojeniem poprzedniego kolejny element jest kwadratem poprzedniego kolejny element jest dany wzorem Każde wnioskowanie da się obronić, ale kolejne elementy ciągu będą się różnić. Będą to odpowiednio: 6; 8; 10; 12; 14; 16; 18; 20; 22 itd. 8; 16; 32; 64; 128; 256; 512 itd. 16; 256; 65 536; 4 294 967 296 itd. 256; 3,231700607131100730071487668867e+616; dalej mi kalkulator nie chce liczyć – za duże liczby. Nawet gdyby, któraś z reguł do zagadki podana przez fana nie była zgodna z tym co jest w niej pok

Co zrobić by stworzyć grę na której zarobisz miliony?

Aby stworzyć dobrą grę musimy dotrzeć do gracza jeszcze zanim zaczniemy projektować grę. Dlaczego? Każdy oczekuje od gry czegoś innego, ale to nie znaczy, że każda gra znajdzie swoich amatorów. Nie słyszałem nigdy o fanach gier nudnych. Jeśli chcemy zarobić na grze miliony powinniśmy wybrać taką grupę graczy, która nam chętnie te miliony da i stworzyć grę specjalnie dla nich. Etapy przygotowania się do stworzenia gry są następujące: Wywiad środowiskowy Analiza zebranych danych Wybór rozwiązań dla najbardziej pożądanej gry  Wywiad środowiskowy Pierwszy z etapów ma na celu zgromadzenie jak największej ilości danych o graczach. Można go zrealizować poprzez poproszenie członków for dyskusyjnych i grup tematycznych na portalach społecznościowych o wypełnienie ankiety. W ankiecie zawarte są pytania dotyczące wszystkiego co może interesować twórcę gier: ulubionej tematyki ulubionego stylu estetycznego pożądanych wartości parametrów opisujących grę: np. czas pojedynczej rozgrywki