Jasność zasad jest jedyną cechą wymienioną w artykule 5 cech idealnej gry odnoszącą się wprost tylko do instrukcji gry. Wysoki poziom spełnienia tej cechy objawia się tym, że gracz zaraz po przeczytaniu instrukcji, wie jak grać.
Zaniechanie w tym obszarze spowoduje, że zamiast jednej dopracowanej gry, wydasz wiele gier w jednym pudełku, gdyż każdy będzie grać inaczej. Ogranicza się zatem potencjał tworzenia dodatków lub innych gier opartych na podobnej mechanice. Innym negatywnym skutkiem, który może się pojawić jest zniechęcenie. Gracz, który nie umie zagrać zniechęci się do tej gry i innych przez nas wydanych.
Im większa złożoność gry, tym większe ryzyko, że coś będzie określone nieprecyzyjnie, a im więcej błędów tym większe ryzyko, że wszystkich nie znajdziemy. Zdaję sobie jednak sprawę z tego, że mało kto tworzy zasady z myślą o łatwym ich zapisaniu, ale warto sprawdzić czy gra rzeczywiście musi być skomplikowana w stopniu takim jak określają to zasady. Może uproszczenie pewnych elementów nie ujmie jej uroku.
Co zrobić, żeby zasady były podane w instrukcji były dla wszystkich jasne i zrozumiałe?
Ilu znasz ludzi, którzy potrafią wytłumaczyć zasady gry bez rozkładania jej?
Ok. Ja też żadnego, więc na pewno nie musimy ograniczać się do samego tekstu w instrukcji. Obrazki, schematy, czasem również wzory nie gryzą. Możemy nawet nagrać filmik, w którym będziemy tłumaczyć zasady naszej gry znajomemu, a następnie z kluczowych ujęć stworzyć instrukcję w formie komiksu, która będzie przyswajalna nawet dla małych dzieci.
Nie zapomnijmy również o walidacji instrukcji. Pokażmy ją kilku osobom niezwiązanym z projektem i spytajmy się jak one interpretują. Jeśli nie umiesz pisać zasad to dostaniesz na pocieszenie kilka mechanik do wykorzystania w kolejnych tworzonych przez Ciebie grach ;) Korzystając z komentarzy znajomych można poprawić instrukcję i jeszcze raz dać ją do sprawdzenia kolejnym ludziom.
Wierzę, że wasze instrukcje po przeczytaniu tego artykułu będą dla waszych graczy zrozumiałe.
Zaniechanie w tym obszarze spowoduje, że zamiast jednej dopracowanej gry, wydasz wiele gier w jednym pudełku, gdyż każdy będzie grać inaczej. Ogranicza się zatem potencjał tworzenia dodatków lub innych gier opartych na podobnej mechanice. Innym negatywnym skutkiem, który może się pojawić jest zniechęcenie. Gracz, który nie umie zagrać zniechęci się do tej gry i innych przez nas wydanych.
Im większa złożoność gry, tym większe ryzyko, że coś będzie określone nieprecyzyjnie, a im więcej błędów tym większe ryzyko, że wszystkich nie znajdziemy. Zdaję sobie jednak sprawę z tego, że mało kto tworzy zasady z myślą o łatwym ich zapisaniu, ale warto sprawdzić czy gra rzeczywiście musi być skomplikowana w stopniu takim jak określają to zasady. Może uproszczenie pewnych elementów nie ujmie jej uroku.
Co zrobić, żeby zasady były podane w instrukcji były dla wszystkich jasne i zrozumiałe?
Ilu znasz ludzi, którzy potrafią wytłumaczyć zasady gry bez rozkładania jej?
Ok. Ja też żadnego, więc na pewno nie musimy ograniczać się do samego tekstu w instrukcji. Obrazki, schematy, czasem również wzory nie gryzą. Możemy nawet nagrać filmik, w którym będziemy tłumaczyć zasady naszej gry znajomemu, a następnie z kluczowych ujęć stworzyć instrukcję w formie komiksu, która będzie przyswajalna nawet dla małych dzieci.
Nie zapomnijmy również o walidacji instrukcji. Pokażmy ją kilku osobom niezwiązanym z projektem i spytajmy się jak one interpretują. Jeśli nie umiesz pisać zasad to dostaniesz na pocieszenie kilka mechanik do wykorzystania w kolejnych tworzonych przez Ciebie grach ;) Korzystając z komentarzy znajomych można poprawić instrukcję i jeszcze raz dać ją do sprawdzenia kolejnym ludziom.
Wierzę, że wasze instrukcje po przeczytaniu tego artykułu będą dla waszych graczy zrozumiałe.
Komentarze
Prześlij komentarz