Przejdź do głównej zawartości

Gry turniejowe

Może się zdarzyć, że będziemy tworzyć grę, nie po to by sprzedawać jej egzemplarze do zagrania w domowym zaciszu. Czasem gra jest wydarzeniem, gdzie korzyści ze stworzenia gry nie przychodzą od graczy, a sponsorów wydarzenia. Tak jest z turniejami, a najłatwiej to zobaczyć w teleturniejach.
Tworząc grę turniejową można wykorzystać 2 podejścia:
  1. wykorzystać grę nieturniejową i dobudować system turniejowy
  2. zbudować od podstaw grę pod turniej (podejście popularne w teleturniejach)
Pierwsze podejście wiąże się z ustaleniem:
  • punktacji powiązanej z wynikami w istniejącej grze,
  • podziału turnieju na etapy,
  • metod przydzielaniu rywali w każdej fazie.
Drugie podejście składa się z podobnych etapów, jednak daje więcej swobody:
  • w każdej fazie mogą być inne zasady - de facto w każdej rundzie może być grana inna gra,
  • zwykle punktacja każdej "gry wewnętrznej" jest zsynchronizowana z punktacją turniejową.
Z turniejami wiążą się nagrody, aby zachęcić graczy do udziału w turnieju i sponsorów wysokim prestiżem turnieju, warto zadbać o to by nagrody były wysokie. Ze wzgląd na ograniczenia budżetowe, nagrody powinny być tak niskie jak to możliwe. Jak rozwiązać tę sprzeczność?
Zwykle problem się rozwiązuje poprzez podział puli nagród tak, aby większość nagród została przyznana w fazie finałowej. Zapobiega to rozdaniu wielu niewielkich nagród pocieszenia, które w sumie mogłyby być poważnymi kwotami.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Jak obejść problemy z testowaniem gier

W poprzednim artykule pisałem o zagadnieniu balansowania planszówek i karcianek. Jednym z problemów z jakimi można się spotkać jest duża liczba możliwych scenariuszy gry w pojedynczym zestawie zasad. Do tego dochodzi zagwozdka wynikająca niewiele mniejszej liczby wariantów reguł gry. Jeśli planujemy turę gry składającą się z 2 etapów, to możliwe są 2 sposoby ich ułożenia, jeśli etapów jest już 5, to można je ułożyć na 120 sposobów. Do tego każdy etap można doprecyzować na kilka sposobów. Oczywistym jest, że dla gry mającej np. milion możliwych wariantów zasad nie będziemy testować ich wszystkich nawet jeśli planujemy szybką rozgrywkę do 5 minut. Test składa się z następujących faz: Określenie założeń odnośnie trudności gry i czasu rozgrywki Wybór 1. wariantu zasad – kierujemy się raczej intuicją, prawdopodobnie będą to dobre zasady, ale niestety nie najlepsze Zagranie kilku partii z wybranym wariantem zasad Ocena zestawu zasad Jeśli konieczne – propozycja p

Doomio – owoc szpiegostwa przemysłowego

Tydzień temu na mojej Facebookowej stronie pojawiła się zagadka. W moim zamyśle jest to alternatywne przedstawienie tradycyjnej gry Domino, a także prototyp mojej nowej gry. Z chęcią poczytam też inne koncepcje czytelników na temat reguły, która rządzi ustawieniem obiektów na tamtym obrazku. Inna reguła też może pasować. Przykładowo, gdy widzę ciąg liczb 2;4 to mogę pomyśleć, że: jest to ciąg kolejnych liczb parzystych kolejny element jest podwojeniem poprzedniego kolejny element jest kwadratem poprzedniego kolejny element jest dany wzorem Każde wnioskowanie da się obronić, ale kolejne elementy ciągu będą się różnić. Będą to odpowiednio: 6; 8; 10; 12; 14; 16; 18; 20; 22 itd. 8; 16; 32; 64; 128; 256; 512 itd. 16; 256; 65 536; 4 294 967 296 itd. 256; 3,231700607131100730071487668867e+616; dalej mi kalkulator nie chce liczyć – za duże liczby. Nawet gdyby, któraś z reguł do zagadki podana przez fana nie była zgodna z tym co jest w niej pok

Co zrobić by stworzyć grę na której zarobisz miliony?

Aby stworzyć dobrą grę musimy dotrzeć do gracza jeszcze zanim zaczniemy projektować grę. Dlaczego? Każdy oczekuje od gry czegoś innego, ale to nie znaczy, że każda gra znajdzie swoich amatorów. Nie słyszałem nigdy o fanach gier nudnych. Jeśli chcemy zarobić na grze miliony powinniśmy wybrać taką grupę graczy, która nam chętnie te miliony da i stworzyć grę specjalnie dla nich. Etapy przygotowania się do stworzenia gry są następujące: Wywiad środowiskowy Analiza zebranych danych Wybór rozwiązań dla najbardziej pożądanej gry  Wywiad środowiskowy Pierwszy z etapów ma na celu zgromadzenie jak największej ilości danych o graczach. Można go zrealizować poprzez poproszenie członków for dyskusyjnych i grup tematycznych na portalach społecznościowych o wypełnienie ankiety. W ankiecie zawarte są pytania dotyczące wszystkiego co może interesować twórcę gier: ulubionej tematyki ulubionego stylu estetycznego pożądanych wartości parametrów opisujących grę: np. czas pojedynczej rozgrywki