Przejdź do głównej zawartości

Pomiar losowości w grze

Losowość w grze jest jednym z elementów urozmaicających rozgrywkę, jednak zbyt duże jej natężenie może psuć frajdę z zabawy. Teoretycznie prawdopodobieństwo zwycięstwa powinno być proporcjonalne do umiejętności graczy. Wynika z tego, że aby zbadać wpływ losowości na wynik gry musimy umieć mierzyć umiejętności graczy biorących udział w testach.
Wynik gracza = Umiejętności + Losowość Gry * Szczęście
Mając wyniki graczy z wielu rozgrywek, można wyznaczyć wszystkie te wartości.
  • Losowość Gry to wielkość charakteryzująca tworzoną grę;
  • Umiejętności to wielkość charakteryzująca gracza;
  • Szczęście to wielkość losowa inna dla każdego gracza i każdej rozgrywki.
Zaczynamy od wyznaczenia umiejętności graczy według wskazówek zawartych w tym artykule.
Po odjęciu umiejętności od wyników, zostaje nam już tylko zbiór przedstawiający wpływ czynników losowych na graczy we wszystkich rozgrywkach.
Ostatnim krokiem jest wybór mierników losowości, mogą to być:
  • rozstęp [R=Wmax-Wmin]
  • odchylenie standardowe
  • odchylenie bezwzględne
Wyliczona wielkość jest już miarą losowości. Wartość podanych mierników rośnie wraz z losowością.
Aby móc porównywać losowość różnych gier lub różnych wariantów tej samej gry, musimy za każdym razem użyć tych samych przekształceń. Wyniki muszą być normalizowane w ten sam sposób, umiejętności graczy wyznaczane tak samo i policzona miara losowości musi być taka sama. Jaka wartość losowości jest idealna? Przetestuj kilka gier. Wartości odpowiadające najlepszym z nich będą dobrą wskazówką.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Jak obejść problemy z testowaniem gier

W poprzednim artykule pisałem o zagadnieniu balansowania planszówek i karcianek. Jednym z problemów z jakimi można się spotkać jest duża liczba możliwych scenariuszy gry w pojedynczym zestawie zasad. Do tego dochodzi zagwozdka wynikająca niewiele mniejszej liczby wariantów reguł gry. Jeśli planujemy turę gry składającą się z 2 etapów, to możliwe są 2 sposoby ich ułożenia, jeśli etapów jest już 5, to można je ułożyć na 120 sposobów. Do tego każdy etap można doprecyzować na kilka sposobów. Oczywistym jest, że dla gry mającej np. milion możliwych wariantów zasad nie będziemy testować ich wszystkich nawet jeśli planujemy szybką rozgrywkę do 5 minut. Test składa się z następujących faz: Określenie założeń odnośnie trudności gry i czasu rozgrywki Wybór 1. wariantu zasad – kierujemy się raczej intuicją, prawdopodobnie będą to dobre zasady, ale niestety nie najlepsze Zagranie kilku partii z wybranym wariantem zasad Ocena zestawu zasad Jeśli konieczne – propozycja p

Doomio – owoc szpiegostwa przemysłowego

Tydzień temu na mojej Facebookowej stronie pojawiła się zagadka. W moim zamyśle jest to alternatywne przedstawienie tradycyjnej gry Domino, a także prototyp mojej nowej gry. Z chęcią poczytam też inne koncepcje czytelników na temat reguły, która rządzi ustawieniem obiektów na tamtym obrazku. Inna reguła też może pasować. Przykładowo, gdy widzę ciąg liczb 2;4 to mogę pomyśleć, że: jest to ciąg kolejnych liczb parzystych kolejny element jest podwojeniem poprzedniego kolejny element jest kwadratem poprzedniego kolejny element jest dany wzorem Każde wnioskowanie da się obronić, ale kolejne elementy ciągu będą się różnić. Będą to odpowiednio: 6; 8; 10; 12; 14; 16; 18; 20; 22 itd. 8; 16; 32; 64; 128; 256; 512 itd. 16; 256; 65 536; 4 294 967 296 itd. 256; 3,231700607131100730071487668867e+616; dalej mi kalkulator nie chce liczyć – za duże liczby. Nawet gdyby, któraś z reguł do zagadki podana przez fana nie była zgodna z tym co jest w niej pok

Co zrobić by stworzyć grę na której zarobisz miliony?

Aby stworzyć dobrą grę musimy dotrzeć do gracza jeszcze zanim zaczniemy projektować grę. Dlaczego? Każdy oczekuje od gry czegoś innego, ale to nie znaczy, że każda gra znajdzie swoich amatorów. Nie słyszałem nigdy o fanach gier nudnych. Jeśli chcemy zarobić na grze miliony powinniśmy wybrać taką grupę graczy, która nam chętnie te miliony da i stworzyć grę specjalnie dla nich. Etapy przygotowania się do stworzenia gry są następujące: Wywiad środowiskowy Analiza zebranych danych Wybór rozwiązań dla najbardziej pożądanej gry  Wywiad środowiskowy Pierwszy z etapów ma na celu zgromadzenie jak największej ilości danych o graczach. Można go zrealizować poprzez poproszenie członków for dyskusyjnych i grup tematycznych na portalach społecznościowych o wypełnienie ankiety. W ankiecie zawarte są pytania dotyczące wszystkiego co może interesować twórcę gier: ulubionej tematyki ulubionego stylu estetycznego pożądanych wartości parametrów opisujących grę: np. czas pojedynczej rozgrywki